کاهش رقابت بین شرکت های پتروشیمی با اخذ مالیات

یک مقام صنفی گفت:اعمال سیاست‌های تنبیهی و اخذ مالیات منجر به کاهش رقابت بین شرکت های پتروشیمی شده است.

به گزارش صدای بورس،فریبرز کریمایی قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: در سال‌های اخیر متأسفانه برای جلوگیری از خام فروشی سیاست‌های تنبیهی بودجه در نظر گرفته شد و در ادامه در قانون برنامه اصلاح شد، عوارض و مالیات با سیاست‌های تنبیهی عزم هدایت گری به سمت توسعه زنجیره ارزش را داشتند.

وی ادامه داد: این مورد یک بعدی نگری نسبت به زنجیره ارزش بود، زیرا موضوع فقط مقدار خوراک نیست، زیرا انگیزه سرمایه‌گذاری حتی در حوزه بالا دست هم وجود ندارد و شرایط به گونه‌ای نیست که حاشیه سود مناسبی را متانولی ها، پلی اتیلنی ها و.... داشته باشند، به عنوان مثال یک اروماتیک سه میلیارد دلاری مثل پتروشیمی نوری چه میزان سودآوری داشته است.

کریمایی خاطر نشان کرد: متأسفانه شرایط اقتصادی مناسبی در بازدهی سود این شرکت‌ها وجود ندارد، به همین جهت نمی‌توان با مالیات این شرکت‌ها را تنبیه و به سمت توسعه زنجیره ارزش هدایت کرد.

وی ادامه داد: ما مسأله را اشتباه نشانه گرفته‌ایم زیرا جلوگیری از خام فروشی مانند جای جای دنیا باید مطابق با یک برنامه مدت دار صورت بگیرد، اگر قرار است تمامی برنامه‌های توسعه کشوری را که در طول ۵ برنامه گذشته استراتژی آن استراتژی صادرات محور بوده است و قرار بوده از مزیت خوراک استفاده کند برای ارز آوری و آن را تبدیل به سرمایه‌گذاری ثابت کند اکنون با لغو معافیت‌های مالیاتی و تغییر استراتژی اشتباه است به دلیل اینکه برنامه مشخصی برای ادامه زنجیره ارزش وجود ندارد.

به گفته وی اعمال سیاست‌های تنبیهی منجر به کاهش رقابت بین شرکت‌ها شده است.

کریمایی خاطر نشان کرد: مسأله این است که چرا در صنعت پایین دست به درستی سرمایه گذاری نمی‌شود، این موضوع موضوع یک بعدی نیست زیرا تمامی شرایط کسب و کار کشور، تأمین مالی در بازار سرمایه، محدودیت‌های تحریمی موجود و موانعی که برای سرمایه گذاری خارجی وجود دارد همگی موجب شده تا سرمایه‌گذاری مناسبی در این بخش صورت نگیرد.

به گفته این مقام صنفی نمی‌توان هم سیاست‌های تنبیهی را اعمال کرد و هم انتظار ارز آوری بیشتر داشت چرا که در برنامه هفتم توسعه محصولات پتروشیمی ۳۵ میلیون تن باید اضافه شود و تمام محصولات پتروشیمی مالیات صادراتی آن حذف شود

به گزارش مهر،وی در خاتمه اضافه کرد: در برنامه هفتم توسعه باید صادرات محصولات پتروشیمی ۲۳ درصد افزایش پیدا کند و بر اساس ماده دیگر اعلام می‌کنیم محصولات نیمه خام است و باید مالیات پرداخت کنید.نمی‌توان هم سیاست‌های تنبیهی را پیش گرفت و هم اهداف آرمانی را دنبال کرد.

کد خبر 504144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =